Publicerat 2015-10-03 00:01:00 i Allmänt
Jag kommer nu att skriva ett inlägg om vad jag äter och varför.

För er som inte vet så har jag IBS. Japp, riktigt jobbigt, jag vet liksom inte riktigt vart jag har min mage. Det finns inget botemedel mer än saker som kan lindra symptomen och det är viktigt att man lyssnar på kroppen och försöker äta det som funkar bäst för just sitt eget mag-/tarmsystem. I mitt fall tål jag inte mjölkprodukter och jag har även nu insett att min kropp har svårt att bryta ner kött. När jag äter vegetariskt mår jag såå mycket bättre och mina toabesök har aldrig varit så regelbunda som nu. Ja jag vet, ni kanske inte vill läsa om mina toabesök, men ärligt talat så tror jag säkert att det är många därute som lider i det tysta och inte vågar erkänna att de också har problem med sina magar. Det är OK!!! Lyssna på kroppen. Ja och tyvärr har jag även insett att godis ger mig FRUKTANSVÄRDA gaser så det har jag försökt dra ner på så mycket jag kan, men jag äter det fortfarande flera gånger i veckan. Kakor, glass och annat det tänker jag då inte sluta med för det är alldeles för gott, men i övrigt håller jag mig till "normalkryddat" och vegetariskt. Helst inte för mycket av något heller. Förmycket ägg går inte och inte heller förmycket gluten. Ja så ni ser ju, det är lite meckigt, men som sagt, bara jag lyssnar på vad just min kropp vill och klarar av så mår jag sååå mycket bättre.

Pga att jag tidigare har haft ätstörningar kände jag mig tvungen att skriva detta för det är så många som dömmer mig för hur jag äter än idag pga det. Jag har liksom som en stämpel i min panna som aldrig går bort där det står "ÄTSTÖRD". Och NEJ jag har inte någon ätstöring längre. Däremot kan jag säga att man aldrig till 100% blir av med tankarna men jag tänker aldrig någonsin låta dem styra mitt liv igen utan nu är det min kropp som bestämmer och inte psyket. Är jag trött så vilar jag och tränar inte, är jag hungrig så äter jag och är jag mätt så slutar jag äta/äter jag inte. Man är aldrig tvingad till någonting så sluta upp med att försöka passa in/vara som alla andra. Gör det DU mår bra av, om du råkar vara i samma sits som mig.

Sen till er i min närhet som jag syftar på som vekrligen SYNAR mig när jag äter, det är ni som gör att stämpeln i min panna aldrig försvinner. Ni gör mig ledsen och stressad. Ni ser inte mig 24-7, ni vet inte hur jag äter/lever mitt liv. Men Jonas vet t ex. Han vet hur glad jag är, hur mycket jag äter på en dag och vad jag äter. Han vet att jag ligger å softar på soffan varje kväll och ibland går jag ut på promenader när tid finns och det är bra väder. Han vet att jag avbokar träningar typ jämt bara för att mysa med min fina familj i sängen på morgonen. Det finns ingenting som är viktigare än mina barn, min hund, min man och faktiskt - MIG SJÄLV! Lycka är att må bra och att ta hand om alla omkring sig och även SIG SJÄLV. Så glöm aldrig DIG!

Kram från mig, nu ska jag kolla videobloggar på Youtube. <3



Kommentarer
Anonym

Ett tips att att försöka utesluta ally vete, vilket det finns i de allra flesta godis och glassorter tyvärr. Kan vara därför du mår bättre utan dom sakerna. Jag har själv ibs och har börjat utesluta allt gluten och vetestärkelse! Mår mycket bättre!

Svar: Jag har faktiskt uteslutit allt vete den här veckan också bara på prov så jag har kört veganskt, gluten och sojafritt och det är verkligen det bästa jag någonsin gjort!! Tack för tipset i vilket fall!! :):) Det är hemskt med en mage som styr ens liv!!
Angelica Nordström

2015-10-14 @ 15:36:25


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0