Publicerat 2014-03-11 15:06:00 i Allmänt
Eftersom många efterfrågar just detta måste jag ta mig tummen ur röva en gång för alla och skriva ner hela förloppet. Inte bara för er skull utan egentligen mest för min egen, så att jag kan minnas exakt hur det var.... Nu är det ju just det hehe.. att minnas.. jag hade så ont hela tiden och tog massa lustgas så allt känns egentligen som ett enda töcken, som att jag drömde alltihop.
 
Slutet av min graviditet var inte rolig, jag var stor (tycker jag i alla fall men om du frågar andra tycker de att jag hade en mini-mage) och allt jag gjorde krävde en rejäl kraftansträngning. Jag tränade ända till vecka 39-40, styrketräning, men jag tog det lugnare än innan och tog inte ut mig på samma sätt som jag annars gör. I vilket fall, det hela började väl egentligen den 28:e janurari, på dagen. Jag hade haft förväkar sedan den 27:e men de började komma tätare så jag förstod att det inte var långt kvar. På kvällen gick jag och la mig runt 22:00-23:00 men kunde inte somna. Runt kl 00:00 fick jag värsta värken och fick krama hårt i madrassen för det gjorde ont som fan. Den höll väl i sig i i alla fall 15-20 sekunder och sedan kom nästa ganska tätt inpå, inom ca 7-10 minuter och så höll det på. Då väckte jag Jonas och sa att vi var tvunga att åka in. Vi ringde BB och åkte och lämnade hundarna hos min mans föräldrar. Bilfärden till BB var HEMSK. Det var totalt snökaos och det var svårt att se. Vi fick köra jättelångsamt och det var ju inte speciellt kul för mig som satt där och hade ont. Jag klämde typ sönder handtaget på bildörren, hade så fruktansvärt ont. (Å jag tyckte det där gjorde ont haha, jag skulle bara veta hur det skulle bli sen!!!)
 
Väl på BB blev vi visade till ett rum och jag fick stanna på vägen flera gånger och ta värkarna som kom. Väl därinne fick vi vänta lite innan en barnmorska kom och kollade hur öppen jag var. Jag minns inte exakt men något mellan 1,5-3 cm och de ville avvakta lite och se om jag skulle öppna mig mer, annars skulle vi få åka hem. De gav oss tipset att gå i trappor, jag ba "yeah right, jag kommer inte långt innan jag får en värk så NEJ inte i sjukhuskorridoren tack!". Så, jag började gå runt i rummet med höga knän istället. Jonas hittade en fatboy därinne som han ockuperade medan jag gick runt å hade värsta friskis&svettis passet med mig själv mellan värkarna. Hur som helst så hjälpte det, men det tog 4-5 timmar från det att vi kom in innan de bestämde sig för att vi skulle få vara kvar. På den här tiden fick jag inget smärtstillande alls, inte ens alvedon. Så vid 05:00-06:00 på morgonen när de tagit beslutet började jag spy av smärta. Då fick jag en morfinspruta och en sömntablett och blev transporterad upp till BB från förlossningen så att jag skulle kunna sova mig igenom latensfasen. På väg till hissen fick jag stanna flera gånger, kräktes och somnade nästan på vägen.
 
Jag minns inte så mycket från det efter att jag fick morfinet och sömntabletten för den var så stark. Jag vet bara att helt plötsligt var jag nere på förlossningen igen, min mamma var där och jag fick prova lustgasen. Jag fick lära mig hur jag skulle andas och det var såååå skönt att äntligen få lite lindrig i de smärtsamma värkarna som jag fått pina mig igenom hela natten. Jag skrattade lättat och skämtade med Jonas och mamma. Jag fick en pilatesboll att sitta på med. Sen blev jag hungrig och skickade Jonas att köpa pizza. GUUUD det var den godaste pizzan i världshistorien, men tyvärr spydde jag upp den senare...
 
 
Det kommer mer senare måste ta hand om lillen nu!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0